Wiadomości

Władze blokują hasło „Egipt” w wyszukiwarkach internetowych

INTERNET – Hasło „Egipt” uległo w chińskim internecie niespodziewanemu zablokowaniu. Wyniki wyszukiwania dla tego hasła zostały zablokowane przez wszystkie chińskie wyszukiwarki, łącznie z popularną witryną mikroblogową sina.com.

W sprawie blokady docierają sprzeczne informacje. Według jednych doniesień blokada została zniesiona w zeszłą sobotę, a według drugich po wpisaniu hasła w wyszukiwarkę na monitorze wciąż pokazuje się informacja: „Wyniki nie mogą zostać wyświetlone”.

W zeszły piątek ulicami egipskich miast przeszło 80 000 ludzi, którzy domagali się odwołania prezydenta Hosniego Mubaraka. Informacje na ten temat były niedostępne w chińskim internecie wskutek uruchomienia blokady hasła „Egipt” uruchomionej w chińskich wyszukiwarkach internetowych. Jedynym sposobem dla użytkowników internetu w Chinach na dowiedzenie się czegoś o wydarzeniach w Egipcie było zwrócenie się do państwowej Agencji Prasowej Xinhua.

Free More News (FMN), chiński pozarządowy portal informacyjny, opublikował na jednym z mikroblogów artykuł, z którego wynika, że blokady zostały nałożone przez Krajową Radę Informacyjną i Ministerstwo Bezpieczeństwa Publicznego.

W raporcie FMN czytamy, że „tłumaczenie na język chiński jakichkolwiek wiadomości o niepokojach w Egipcie jest zabronione, a witryny internetowe i portale społecznościowe winny być skrupulatnie monitorowane pod tym kątem. Witryny i portale na których pojawią się informacje na temat Egiptu zostaną zablokowane”.

Ministerstwo Bezpieczeństwa Publicznego jest zwierzchnikiem Publicznego Nadzoru Bezpieczeństwa Sieci Informacyjnej, chińskiego organu nadzorującego przepływ wiadomości do mediów, czyli po prostu jednego z urzędów cenzury.

Radio France Internationale (RFI) próbowało potwierdzić informacje uzyskane przez FMN. Okazało się, że doniesienia są „zgodne z prawdą”, ale informatorzy ze względów bezpieczeństwa muszą pozostać anonimowi.

Nadzorowana przez Komunistyczną Partię Chin chińska telewizja publiczna wyemitowała informację o antyrządowych protestach w Egipcie 29 stycznia, ale wszystkie inne media trywializowały doniesienia z Egiptu, jak również niezwłocznie usuwały wszelkie wiadomości na ten temat zamieszczane na własnych stronach internetowych.

Źródło: The Epoch Times, opracował: m.p.

….

Tagi
Pokaż więcej

Leszek Ślazyk

(rocznik 1967), politolog, publicysta, przedsiębiorca, ekspert do spraw Chin; od 1994 roku związany zawodowo z Chinami, twórca portalu www.chiny24.com.

Powiązane artykuły

Close